2013.10.11. 18:41
Ez a harc lesz a végső...
Teljes erővel tombol a rezsiháború. Minimum a nép ellensége itt mindenki, aki meg mer szólalni, hogy ezt nem így kéne, ez az út így a pokolba visz és a végén rotyogó üstben landol az egész ország. Csepelen már odáig jutottunk, hogy - egy, az önkormányzat honlapja elleni állítólagos hecker támadást (kamu e-mailekkel árasztották el a szervert) - egyenesen a rezsicsökkentés elleni merényletként tálal a helyi Fidesz. Szinte szemünk előtt elevenedik meg a "Tanú" című film, ahol búváremberek úsznak fel a Dunán és ürgebőrbe varrt laptopokkal támadják a rezsibiztos csepeli bunkerét. Bár kicsit még fokozhatták volna a közleményt: hát már Németh Szilárdot, a csepeli Bástya elvtársat senki nem akarja bántani??
Az egész abszurditása jól mutatja, milyen kommunikációs pszichózis előkészítése folyik és milyen, az ötvenes éveket idéző kommunikációs panelek fognak itt még előkerülni. Aki kritizálni merészelni a kormányt vagy bármely intézkedését, az minimum az imperialisták ügynöke, a dolgozó nép ellensége.
A rezsicsökkentésre sokan mondják ellenzéki oldalon: atomfegyver, nem tudunk mit kezdeni vele, el kell hallgatni a kampányban a témát stb. Pedig kár lapítani, úgyse fog sikerülni. Hiába hallgatunk, a Fidesz ezerrel fogja világgá ordítani azt. Tetszik, nem tetszik, fel kell venni a kesztyűt.
Szerintem nincs épeszű ember, aki nem szeretné ebben az országban, hogy a fizetésünk minél kisebb részét kelljen rezsire költeni. Amíg az országban milliót eléri a közműtartozással rendelkező lakosok száma, ott ezt a problémát kezelni kell. Ám mivel a jövedelmeket rövid távon nem fogjuk tudni számottevően (és felelősen ez nem is ígérhető meg), akkor a rezsiszámlával valamit kezdeni kell.
A Demokatikus Koalíció nagyon helyesen elutasítja a populizmust, és nem fog beleszállni a hamarosan gőzerővel beinduló licitbe, hogy ki tudja nagyobb százalékos csökkentéssel kábítani az egyszerű választót. De az kevés, hogy ha ebben a formában elutasítja a rezscsökkentést. Ha a mondat nem folytatódik, hogy mit ajánlunk helyette...
Mik lehetnek a kitörési pontok?
Egyrészt nem kérdés, hogy a közműszolgáltatói piacon 20 év alatt sem alakult ki valódi verseny. Mindegy, kinek a tulajdonában van a közmű, ha csak tőle tudok vásárolni, akkor fogyasztóként kiszolgáltatott leszek. Egy kvázi monopólium mindig is vissza fog élni az erőfölényével, tulajdonostól függetlenül szívatni fog. A feladat egyértelmű: jól szabályozott, valódi piaci versenyt kell teremteni ezeken a piacokon is. Ha a mobilszolgáltatóknál szeretjük a versenyt, az állandó innovációt, az akciókat, akkor el kell ezt érnünk a közműpiacon is. Ez tökéletesen konform lenne a DK piacgazdaságot preferáló politikájával, bár politikilag hosszabb távon hozhat csak eredményt.
Másrészt a rezsicsökkentés jelenlegi módja (ugyanannyi kedvezményt kap szegény és gazdag) fenntarthatatlan. Ennek semmi köze a baloldalisághoz! A felső középosztálynak és attól felfelé lévőknek juttatott rezsikedvezmény átcsoportosítandó a társadalom többi, sokkal jobban rászoruló része felé. És ezt az üzenetet mindenki értené: a rászorulóknak még kisebb lesz a rezsiszámla, a gazdagoknak pedig nincs kedvezmény.
Harmadrészt hosszabb távon kizárólag az ország, a lakosság és a cégek energia felhasználásának csökkentését, a felhasználás hatékonyságának növelését kívánatos megcélozni. Ez nemzeti érdek, befektetés a jövőbe. Egyértelmű üzenetet kellene küldeni a választóknak: nagyságrendekkel nagyobb összegekkel (ha kell, hitelből) kellene támogatni a vállalkozások, háztartások ilyen irányú beruházásait: hőszigetelés, nyílászáró csere, napkolletor felhasználás stb. Nem csak a panelek esetében, mert az ország tekintélyes része (főleg vidéken) magánházakban lakik! A beruházásokon keresztül élénkülne a gazdaság, megindulna a növekedés. Felelősen, de olyan nagyságú programot kell meghirdetni a kampányban, mely egyértelművé teszi: sokan (és nem csak a jómódúak) tudnak majd élni ezzel a lehetőséggel, a választás után "azonnal".
A fentiek egy felelős, piacbarát, balközép párt számára vállalható elemek. Persze tudom: ezek így túl bonyolult üzentek. A PR szakemberek dolga, hogy ezt lefordítsák 1-1 közérthető mondattá, szlogenné, mert ennél több egy választási kampányban "nem megy át".
Különben a rezsidémon mindannyiunkat felemészt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.